fbpx

Ik ben schrijfster Saskia

Ik ben Saskia, schrijfster. Met mijn verhalen en (les)methodes wil ik de creativiteit van kinderen stimuleren en behouden. Schrijven, lezen en creatief bezig zijn hebben in mijn leven altijd een belangrijke rol gespeeld en dat is het nog steeds. Naast mijn eigen ervaring zie ik ook hoe belangrijk creatieve ontwikkeling bij kinderen is doordat ik met vele kinderen heb samengewerkt. Ontdek waarom ik doe wat ik doe, ontdek wat mij drijft. 

 

‘Ieder kind is een kunstenaar.
De moeilijkheid is er een te blijven als je groot wordt.’

Met die uitspraak sloeg Pablo Picasso de spijker op z’n kop. Niet zo gek: we groeien op in een systeem waar creativiteit niet bepaald bovenaan het lijstje staat.

Kijk naar mijn eigen jeugd. Op de basisschool was ik geen hoogvlieger. Ik kreeg bijles voor rekenen, vond spelling maar lastig en op rapporten stond telkens dezelfde boodschap: ‘Je doet je best, maar er moet een stapje bij.’ Al die regeltjes, het was niks voor mij.

Toen later mijn ouders uit elkaar gingen, ontdekte ik de kracht van verhalen. Ik vluchtte in boeken, de bieb werd een uitje en voor het eerst zette ik zélf iets op papier. Wat een ontdekking. Tijdens het schrijven had ik voor het eerst het idee dat ik niks fout kon doen.

Hoe pijnlijk die periode ook was, het heeft me wel laten zien hoeveel troost en plezier je kunt halen uit taal, maar ook vooral uit je eigen fantasie. Hoe fijn is het om voor even in een andere wereld te stappen?

Toch heeft het even geduurd voor ik dat gevoel met anderen durfde te delen. Na de middelbare school was ik het liefst journalistiek gaan studeren, maar tijdens de open dag vertelde een docent dat er een toelatingstest was. Meteen kroop ik in elkaar. Alleen al bij de gedachte kreeg ik het Spaans benauwd.

Nadat ik – tot mijn trots – toch een hbo-opleiding afrondde, belandde ik in verschillende sectoren. In die periode kwam ik erachter dat mijn creativiteit niet alleen waardevol is voor mijzelf, maar ook voor anderen. Zonder moeite bedacht ik nieuwe marketingstrategieën en innovatieve concepten, terwijl collega’s daar juist op vastliepen. Voor het eerst zag ik in hoe waardevol het is om vrij te denken.

Vrij denken voor ieder kind

Dat wil ik nu ook aan anderen meegeven. Als ik een klas binnenkom, zijn de kinderen vaak niet reuze enthousiast. Niet dat ze geen zin hebben om te schrijven, ze zijn het gewoon niet meer gewend. En al helemaal niet meer met pen en papier.

Trouwens, schrijven mag dan wel de basis zijn, maar mijn lessen gaan verder dan dat. Ik heb wel duizend manieren om taal leuker te maken. Een schrijversbezoek, geschiedenislessen over canon en natuurlijk creatieve opdrachten bij ‘Avonturen in Boekenatlas’. Als ze zich maar vrij voelen om te doen en maken, wat ze zelf willen.

Dan komen de mooiste momenten. Soms zien kinderen voor het eerst dat ze helemaal geen hulpmiddelen nodig hebben om een verhaal te bedenken. Je hoeft niet naar Google of Facebook, het zit allemaal in jezelf. Het moment dat een kind dát ontdekt, is magisch.

Mijn missie

Het stimuleren en behouden van creativiteit bij kinderen door middel van taal.

Hier sta ik voor!

computer

Ik kies voor offline

Ik geloof dat ieder kind een kunstenaar is. Iedereen kan iets creëren vanuit zichzelf. Ik wil kinderen leren dat je zelf je grootste potentieel bezit. Het is mijn doel om de kunstenaar in het kind te behouden. Dit doe ik door zo min mogelijk gebruik te maken van digitale middelen tijdens mijn lessen.

 

verbeelding

Verbeeldingskracht

Ieder kind bezit verbeeldingskracht. Mijn doel is om dit verder te stimuleren. Niets is te gek. Jouw idee mag er zijn. Dit betekent dat een kind veel vrijheid krijgt in de uitvoering van een opdracht. Ik vind het belangrijk dat een kind mag spelen met de instrumenten die ik aanreik.

computer

Hoofd, hart en handen

Veel mensen denken dat ik met schrijven alleen mijn hoofd gebruik. Dit is niet waar. Ik gebruik al mijn zintuigen. In mijn lessen ga ik in alle opdrachten uit van het principe hoofd, hart en handen. Ik schrijf weliswaar met het hoofd, maar publiceer alleen verhalen wanneer mijn hart ja zegt.

computer

Je kunt het zelf!

Schrijven is een solistisch beroep en heb ik vooral geleerd door zelf veel te oefenen. Ik heb extra opleidingen gevolgd, maar vanuit de basis ben ik een autodidact. Ik citeer graag Maria Montessori: ‘Leer het zelf te doen.’ Dit komt terug in de lessen die ik geef. Een kind mag het zelf doen.

Meer over mij!

Regelmatig schrijf ik boeiende content voor diverse andere kanalen. 

Wandel.nl
Schrijven magazine
Saskia van den Brand

En wie ben jij? Laat hieronder je gegevens achter, zodat we kunnen kijken of we kunnen samenwerken. 

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0