Kinderboek over de Tweede Wereldoorlog: 
Roosendaalse kinderen in oorlogstijd

Ben je bang dat kinderen de Holocaust vergeten? Of dat de Tweede Wereldoorlog zich in de toekomst kan herhalen? Maak je je weleens zorgen of kinderen in de toekomst in vrijheid kunnen blijven leven?

Wil je een kind meer leren over de Tweede Wereldoorlog? Lees dan het boek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd. Geef de geschiedenis door.

Gebaseerd op interviews met overlevenden en nabestaanden die de oorlog hebben meegemaakt. Zeven verhalen over de Tweede Wereldoorlog.

Ik begin aan de tweede zin, maar dan roept de broeder dat ik onder tafel moet kruipen. 

Ik zit op mijn knieën onder mijn schoolbank en de broeder onder de lessenaar. Plotseling hoor ik een harde klap. Ik kijk om mij heen en dan klinkt er een donderend geraas. De muur maakt een krakend geluid. Er ontstaat een flinke scheur. Het zand stuift in het rond. Om mij heen regent het glas. Boven mij hoor ik de boeken uit de kast vallen. Een lamp valt op een schoolbank en dan hoor ik de stem van het schoolhoofd. Er is geen tijd. Ik kom overeind. Ik stap over twee kaarsen en een potje inkt en bloemen heen. Mijn benen voel ik bibberen als ik in beweging kom.

Antoon heeft het bombardement meegemaakt op 31 mei 1944, waarbij onder andere de St. Marieschool werd gebombardeerd. Lees de rest van zijn verhaal in Roosendaalse kinderen in oorlogstijd.

Geef jij de geschiedenis door?

Roosendaalse kinderen in oorlogstijd

Het is mijn missie om een boekenkast vol te schrijven over thema’s die ik belangrijk vind.

Ik merk op scholen dat de kennis over de Tweede Wereldoorlog minder wordt, doordat het zo lang geleden is. Misschien herken jij een of meer van de volgende punten:

  • Je hebt geen ooggetuigen meer in je familie die erover kunnen vertellen.
  • Je kind is geïnteresseerd in geschiedenis, maar zelf weet je er te weinig van.
  • Je kind krijgt op school niet of nauwelijks informatie over de Tweede Wereldoorlog.
  • Je kind denkt dat opa’s en oma’s ook al pindakaas aten.
  • Je zoekt naar manieren om de Tweede Wereldoorlog met je kind bespreekbaar te maken.
  • Je kind raakt bevriend met kinderen die een oorlogssituatie zijn ontvlucht.
  • Je maakt je zorgen over de toekomstige vrijheid van kinderen.
  • Je zoekt een kinderboek over de Tweede Wereldoorlog dat kinderen aanspreekt.

Ik wil de geschiedenis doorgeven, maar wel in een nieuwe vorm. Zo heb ik Roosendaalse kinderen in oorlogstijd geschreven op basis van interviews en gesprekken met overlevenden en nabestaanden, maar dan vanuit de belevingswereld van een kind. Zo leert een kind bijvoorbeeld hoe speeltuinen ontstonden, en dat Moederdag ook al gevierd werd in de Tweede Wereldoorlog.

Wil jij dit boek cadeau geven?

Kinderboeken geschreven

boeken verkocht

scholen gebruiken dit boek als lesmateriaal

Klassenbezoeken per jaar

Waarom heb ik Roosendaalse kinderen n oorlogstijd geschreven?

Met mijn oma heb ik vroeger veel gesproken over haar verleden. Hierdoor wist ik dat overlevenden zich bijzondere details herinneren. Mijn ervaring is dat je die minder goed terug kunt vinden in een archief. Daarom wilde ik heel graag met ouderen zelf spreken. Ik wilde voorkomen dat de stem van de laatste overlevenden verloren zou gaan. Dat niemand meer zou kunnen vertellen wat zij hadden meegemaakt.

Ik koos ervoor om verhalen te schrijven over de plek waar ik ben opgegroeid, namelijk Roosendaal. Ik wilde aan kinderen laten zien dat ook hun eigen woonplaats veel geschiedenis heeft. Het resultaat is het boek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd.

Mijn ervaring is dat het aantrekkelijker wordt om over geschiedenis te lezen wanneer je gebeurtenissen verpakt in een verhaal. Zo komt de geschiedenis tot leven. Je voelt de emotie van iemand die bang of verdrietig is.
Alle verhalen zijn gebaseerd op feiten, maar met een creatieve vertaling van mij als schrijfster.

oorlogsboek Saskia van den Brand leskaarten

Dit gaat het boek jou bieden:

verbeelding

Kennis

De Tweede Wereldoorlog staat centraal. Door het boek leer je meer over het dagelijks leven tijdens de bezetting. Denk aan het gebruik van voedselbonnen, verduistering en spertijd.

 

Verhaal

Gesprek

Het boek helpt generaties met elkaar in gesprek te gaan over het verleden. Meerdere mensen vertellen elkaar verhalen over de Tweede Wereldoorlog, omdat kinderen ernaar vragen.

Verhalen raken ons

Goed en fout

Door het boek leer je dat tussen goed en fout een enorm grijs gebied zit. En ook dat de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog nog altijd merkbaar zijn in het heden.

Ontdek je omgeving

Ontdek je omgeving

In de verhalen wordt een koppeling gemaakt met het heden. Het boek nodigt bijvoorbeeld uit om struikelstenen te ontdekken in jouw stad of om een oorlogsmonument te bezoeken.

In Roosendaalse kinderen in oorlogstijd leer je over de Tweede Wereldoorlog:

  • Je leert meer over de tijdsperiode 1940–1945
  • Je leert meer over het gebruik van voedselbonnen
  • Je ontdekt dat het heden ook veel sporen van het verleden laat zien
  • Je leert meer over de gebeurtenissen in Roosendaal
  • Je kunt de geschiedenis na het lezen van het boek zelf doorgeven

…en nog veel meer. Bij het boek zijn 7 leskaarten ontwikkeld. Je kunt deze gratis downloaden bij de bestelling.

‘Veel Joden hebben geen graf. Een mens is pas vergeten als zijn of haar naam vergeten is. Door het leggen van deze struikelstenen herdenken we de slachtoffers.’

Na het lezen van dit boek…

schaarste en distributie
  • …heb je genoeg kennis om de geschiedenis aan anderen door te vertellen
  • …kun je bewuster de waarde van vrijheid zien
  • …zie je mogelijkheden om je omgeving te gaan onderzoeken
  • …heb je ontdekt hoe je een moeilijk onderwerp bespreekbaar kunt maken: namelijk door er een boek over te lezen.
  • …kun je scholen enthousiast maken voor dit boek als lesmateriaal.

 

Tot op de dag van vandaag heb ik contact met overlevenden van de Tweede Wereldoorlog. Zij zijn ongelooflijk dankbaar dat dit boek er is, dat het door zoveel mensen dit boek wordt gelezen en dat zo de geschiedenis levend wordt gehouden.

‘Laat me zweven. Zweven in de lucht. Naar de zon, want daar is altijd licht.’

Wat kun je verwachten als je het boek leest?

  • Het bevat zeven losse verhalen.
  • Je kunt ieder verhaal op een moment lezen dat het jou uitkomt. In 30 minuten heb je een verhaal uit.
  • Het zijn ‘rijke’ teksten, wat betekent dat het boek de taalontwikkeling en kennisopbouw stimuleert.
  • Het is een betekenisvol boek over een betekenisvolle periode: de Tweede Wereldoorlog.
  • De verhalen zijn waargebeurd, want ze komen van mensen die zelf de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, aangevuld met informatie uit het gemeentearchief.
Bookcover Roosendaalse kinderen in oorlogstijd

Dit zeggen anderen over mijn kinderboek  Roosendaalse kinderen in oorlogstijd

“Mijn dochter is superblij met haar nieuwe boek! Roosendaalse kinderen in oorlogstijd vind ze super interessant”

Wendy Matthijsen

’Het was ongelooflijk inspirerend voor de kinderen dat Saskia met Jacqueline in de klas kwam. Een vrouw die meer kan vertellen over de Tweede Wereldoorlog. De kinderen willen blijven lezen in het boek. Ze zijn nieuwsgierig en willen alles weten. Een aanrader voor iedereen.

Evelien Muurmans - Uijttenboogaard

Directrice, Basisshool De Blokwei

“Het is een prachtig boek. Heel begrijpelijk voor kinderen. Je kunt zo praktische lessen aan vast koppelen. Ik ga het inzetten in mijn groep.”

Gerlinda Rijskamp

Leerkracht

Het boek wordt erg goed ontvangen door de kinderen. Een aantal zijn dit echt nog elke dag aan het lezen op school.

Lisanne Scheele

Leerkracht, Basisschool De Saffier

Het boek zorgt voor meer leesplezier in de klas. Alle kinderen willen weten wat er in Roosendaal is gebeurd. Het helpt enorm om inspirerende geschiedenislessen te geven.

Talitha Dek

Leerkracht, Basisshool Joseph

‘’Een superinteressant boek, met boeiende verhalen van mensen.’’

Martin Eckhardt

Winkelmandje0
Er zitten geen producten in je winkelmandje!
Verder winkelen
0