fbpx

Roosendaalse kinderen in oorlogstijd

Ik begin aan de tweede zin, maar dan roept de broeder dat ik onder tafel moet kruipen. Ik zit op mijn knieën onder mijn schoolbank en de broeder onder de lessenaar. Plotseling hoor ik een harde klap. Ik kijk om mij heen en dan klinkt er een donderend geraas. De muur maakt een krakend geluid. Er ontstaat een flinke scheur. Het zand stuift in het rond. Om mij heen regent het glas. Boven mij hoor ik de boeken uit de kast vallen. Een lamp valt op een schoolbank en dan hoor ik de stem van het schoolhoofd. Er is geen tijd. Ik kom overeind. Ik stap over twee kaarsen en een potje inkt en bloemen heen. Mijn benen voel ik bibberen als ik in beweging kom.

 

Bookcover Roosendaalse kinderen in oorlogstijd

Ik bezoek regelmatig met overlevenden en nabestaanden die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt scholen. Dit maakt op kinderen diepe indruk. Het komt allemaal voort uit mijn boek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd.

In het filmpje hiernaast zie je meer over een klassenbezoek.

Je hebt net een stukje van het verhaal van Antoon gelezen uit mijn oorlogsboek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd. Antoon heeft het bombardement meegemaakt op 31 mei 1944, waarbij onder andere de St. Marieschool werd gebombardeerd.

Dit boek heb ik geschreven, omdat het aantal mensen dat de oorlog heeft meegemaakt steeds kleiner wordt. De verhalen van de laatste ooggetuigen heb ik beschreven in dit boek, zodat ieder kind leert over wereldoorlogen en holocaust. Ik wilde de verhalen vertellen van mensen die het echt hebben meegemaakt, omdat waargebeurde verhalen ons raken in het hart. Daarnaast geloof ik dat het belangrijk is om verhalen te vertellen dichtbij huis. Er is zoveel te vertellen over de oorlog en ook in mijn eigen woonplaats  Roosendaal. Voor leerkrachten heb ik speciale leskaarten gemaakt, zodat je het boek kunt gebruiken om creatief aan de slag te gaan met herinneren, herdenken en vieren.

St Marieschool bombardement Roosendaal

Dit zeggen anderen over Roosendaalse kinderen in oorlogstijd

‘’Het is een prachtig boek. Heel begrijpelijk voor kinderen. Je kunt zo praktische lessen aan vast koppelen. Ik ga het inzetten in mijn groep.

Gerlinda Rijskamp

Leerkracht

‘’Het boek zorgt voor meer leesplezier in de klas. Alle kinderen willen weten wat er in Roosendaal is gebeurd. Het helpt enorm om inspirerende geschiedenislessen te geven.’’

Talitha Dek

Leerkracht, Basisshool Joseph

‘’Het boek wordt erg goed ontvangen door de kinderen. Een aantal zijn dit echt nog elke dag aan het lezen op school.”

Lisanne Scheele

Leerkracht, Basisschool De Saffier

‘’Het was ongelooflijk inspirerend voor de kinderen dat Saskia met Jacqueline in de klas kwam. Een vrouw die meer kan vertellen over de Tweede Wereldoorlog. De kinderen willen blijven lezen in het boek. Ze zijn nieuwsgierig en willen alles weten. Een aanrader voor iedereen.’’

Evelien Muurmans - Uijttenboogaard

Directeur, Basisshool De Blokwei

Roosendaalse kinderen in oorlogstijd mag niet ontbreken aan jouw boekenkast!
En dit is waarom…

Kinderboekenweek
Verhalen raken ons
Ontdek je omgeving
Creatief lesmateriaal

Kennis

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In het Nederlands basisonderwijs is vastgelegd via kerndoel 52 dat ieder kind leert over wereldoorlogen en holocaust.

 

Verhalen raken ons

Lezers kunnen zich telkens heel goed verplaatsen in de hoofdpersonen, waardoor ze een bijna levensecht beeld krijgen van wat deze kinderen hebben moeten doorstaan. Je voelt mee met de angst en onzekerheid.

Ontdek je omgeving

In de verhalen wordt een koppeling gemaakt met het heden. Het boek nodigt uit om je eigen omgeving te onderzoeken. Bezoek monumenten of maak een wandeling langs struikelstenen in de stad.

Creatief lesmateriaal

Lessen trekken uit de geschiedenis is relevanter dan ooit. Bij het boek zijn leskaarten ontwikkeld om met leerlingen creatief aan de slag te gaan met het thema. Denk aan het ontwikkelen van een menukaart.

Echte geschiedenisverhalen in de klas

Geschiedenis wordt pas echt levend als…

Mijn ogen fonkelen en mijn mondhoeken krullen omhoog als ik mag praten over geschiedenis. De vonk slaat hierdoor direct over op leerlingen. Ik gebruik geen methodes en het digibord blijft zwart. Samen met kinderen ga ik naar buiten en ontdekken we de omgeving. Ieder bezoek aan een klas is anders, omdat ik start vanuit nieuwsgierigheid bij kinderen. In overleg met leerkrachten is er zoveel mogelijk!

Ik zorg ervoor dat boeken voor kinderen gaan leven. En door een bezoek van mij neemt het lees- en schrijfplezier bij kinderen toe. Mijn boeken zijn een opstapje om het aantal leesminuten per week bij kinderen te verdubbelen! 

Saskia van den Brand
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0