fbpx

Lesprogramma’s basisonderwijs

Ieder kind op de basisschool is creatief! Samen met jou, wil ik werken om de fantasie en het creatieve denken bij nieuwe generaties te behouden en stimuleren. Dit doe ik door mijn lesprogramma’s basisonderwijs. Als leraar basisonderwijs kun jij het verschil maken. Stimuleer creativiteit niet alleen bij de kunstvakken, maar op alle momenten van de dag.

Ik help je hier graag bij. Voor het onderwijs bied ik verschillende programma’s en trainingen aan om in alle klassen creatief met taal bezig te zijn. Door aan de slag te gaan met creatief schrijven of vernieuwende opdrachten, zitten kinderen op het puntje van hun stoel in plaats van te gapen tijdens een les taal. Leren moet vooral leuk zijn. In september komt mijn eerste kinderboek ‘Avonturen in Boekenatlas’ uit.

 

 

De lesprogramma’s basisonderwijs die ik aanbied

Samen een verhaal maken

Groep 1 t/m 3

Dit is een programma voor de groepen 1 t/m 3 om spelenderwijs met taal bezig te zijn. Kinderen luisteren naar een kleuterverhaal, bedenken een verhaal en maken tekeningen bij de opdracht. De activiteit eindigt met een glimlach op het gezicht van de kinderen!

Duur: 120 minuten

Maak een kinderkrant

Groep 4 t/m 8

Een programma om spelenderwijs een krant te maken met echte interviews en artikelen. Kinderen bepalen zelf welke onderwerpen terugkomen en verzinnen de leukste fantasie verhalen. Natuurlijk schrijven we alles met pen en papier. De dag eindigt met waanzinnige creaties!

Duur: 180 minuten

Ontwerp een videogame

Groep 6 t/m 8

Hoe maak je een game? Veel leerlingen realiseren zich niet dat je daarvoor een verhaal moet schrijven over levels, doelstellingen en spelinstructies. Ze bedenken een verhaal, karakters en animaties! Uiteraard allemaal met pen en papier. Leerlingen bedenken hun eigen toekomstige game!

Duur: 120 minuten

Taal in natuurlijke samenhang met wereldoriëntatie en geschiedenis

Het is belangrijk om in het basisonderwijs geen muurtjes te plaatsen tussen taal, wereldoriëntatie en geschiedenis. Lezen, schrijven en een vak als wereldoriëntatie kunnen prima samengaan. Een kind leert het meest als er sprake is van een natuurlijke samenhang.
Het is veel effectiever en kinderen vinden het leuker!

Ik spreek vaak over de geschiedenis van ons land. Belangrijke gebeurtenissen vertel ik in een verhaal. Denk aan de Tweede Wereldoorlog, Watersnoodramp of de Volendamramp. De Tweede Wereldoorlog is een onderwerp wat veel kinderen bezighoudt, maar de impact van bijvoorbeeld uitsluiting van Joden dringt niet altijd door. Mijn verhalen zijn geschreven alsof de leerling het zelf meemaakt. Een kind wordt de tram uitgezet of mag de dierentuin niet meer in. Dit spreekt kinderen veel meer aan. De belangrijkste begrippen leren kinderen op een speelse manier, hierdoor is het voor iedereen interessant en creëer ik bij elke leerling dezelfde basiskennis. Het is een goede manier om taal op een andere manier aan te bieden. Dat gun ik ieder kind!

Schrijfster Saskia van den Brand
‘’Ik heb een Social Media krant gemaakt over de oorlog. Zo vergeet niemand wat er is gebeurd.’’

‘’Ik heb nog nooit zoveel geschreven. Een schrijfrecord!’’ 
Annabelle

‘’Dankzij Saskia ben ik vastberaden om kinderen meer met (vul)pen te laten schrijven.’’

“Saskia is een creatief schrijfster en verteller, die haar lezers weet mee te nemen naar een wereld vol spanning en avontuur. Haar verhalen zijn levensecht en komen soms echt binnen.”
Marjolein van den Hof

‘’Een geschiedenisles is een eitje met de verhalen van schrijfster Saskia. Kinderen vinden het een leuke manier van onderwijs.’’

‘’Schrijven is veel leuker dan ik dacht.’’ 
Nabil

‘’Ik kon niets fouts doen. Daarom vond ik het schrijven van een verhaal heel leuk.’’ 
Lieke

‘’Zoveel enthousiasme en bevlogenheid! Saskia laat je met andere ogen kijken naar de mogelijkheden op het gebied van taal in het basisonderwijs.’’

’’ Knutselen en schrijven zijn de enige activiteiten, waarbij ik niets fout kan doen.’’ 
leerling basisschool Nobelhorst - kindcentrum Nobel

‘’De verhalen sloegen goed aan en de kinderen kregen na afloop volop de gelegenheid om vragen te stellen en niet alleen over het verhaal zelf, maar ook over het vak schrijfster. Kortom een leuke manier om kinderen op de basisschool kennis te laten maken met originele korte verhalen en het ontmoeten van een schrijfster. “

‘’Those who don’t believe in magic will never find it.’ Roald Dahl

Deze scholen gingen je voor:

Ben je geïnteresseerd in mijn lesprogramma’s voor het basisonderwijs? Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op. 

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0