Geschiedenisles in de klas – Tweede Wereldoorlog
Lessen over de Tweede Wereldoorlog
door middel van creatief taalonderwijs
Geschiedenisles in de klas over Tweede Wereldoorlog. Ontdek voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog en nog veel meer! Lessen voor de bovenbouw. Sinds mijn kinderboek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd is verschenen krijg ik vaak de vraag om gastlessen te geven. Dit boek wordt op veel scholen gebruikt als lesmateriaal om de geschiedenis door te geven. Door het grote succes heb ik in een educatief programma gemaakt: Beleef de Tweede Wereldoorlog in de klas.
Iedere week geef ik les over de Tweede Wereldoorlog. In mijn woonplaats Roosendaal doe ik dit samen met The Dutch Polar Bears. Onze ervaring is dat kinderen lachend door het lokaal lopen en stuiterend naar huis gaan. Na maanden wordt er nog over de lessen gesproken.
Kinderen leren meer over:
1. De Tweede Wereldoorlog
2. Voorwerpen uit de periode die je normaal alleen in een musea ziet
3. Erfgoed in de eigen omgeving
4. Wonderlijke verhalen schrijven en lezen
5. Voedsel vroeger en nu
Ik integreer geschiedenis met taallessen. Dit doe ik door verhalen te schrijven in de tegenwoordige tijd, waardoor een leerling volledig opgaat in het verhaal. Voor het boek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd heb ik mensen geinterviewd die de Tweede Wereldoorlog als kind hebben meegemaakt. Op basis van alle informatie heb ik kinderverhalen gemaakt. Het boek is gebaseerd op alle historische gebeurtenissen. Samen met The Dutch Polar Bears geef ik educatieve lessen op scholen. Leerlingen vinden onze lessen leuk, inspirerend en vernieuwend. Er is veel aandacht voor creativiteit en we stimuleren het onderzoekend vermogen.
Dit zeggen anderen
Meer over schrijfster Saskia
Creatief denken kun je leren. In al mijn lessen kies ik ervoor om zo min mogelijk te werken met Chromebooks en Ipads. Ik geloof dat ieder kind een kunstenaar is. Niemand hoeft een hulplijn in te schakelen. Iedereen kan iets creëren vanuit zichzelf. Ik wil kinderen leren dat je zelf je grootste potentieel bezit en hen helpen om de kunstenaar in zichzelf te behouden. Dit lukt het beste als je zo min mogelijk gebruik maakt van digitale middelen, omdat je dan je verbeeldingskracht moet gebruiken en vluchten niet meer gaat. In mijn lessen werk ik volgens het principe van hoofd, hart en handen. Meestal is dit een combinatie van schrijven, knutselen en iets maken vanuit je hart.
Wat kun je verwachten?
1. Ga terug in de tijd! Kinderen maken een menukaart van vroeger en nu.
2. Samen op ontdekking. Kinderen leren voorwerpen kennen uit de Tweede Wereldoorlog.
3. Welk pad kies jij? Prikkelende stellingen om kinderen te laten ervaren hoe het is om een keuze te moeten maken.
4. Interactieve lees- en schrijflessen gedurende 4 weken.
5. Natuurlijke verwondering, erfgoed, lol en alle lessen op een creatieve manier.
Waar zijn de gastlessen goed voor?
1. Ontwikkelt de nieuwsgierigheid voor de Tweede Wereldoorlog. In samenhang met lezen en schrijven.
2. Meer interesse in erfgoed in eigen omgeving
3. Lees- en schrijfmotivatie neemt bij leerlingen toe. Programma komt voort uit het succesvolle boek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd.
4. Tastbare voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog als lesmateriaal.
5. Beleving wordt tastbaar door interactieve gastlessen.
Goed om te weten
Voor welke klassen?
Voor groep 6 t/m 8 van de basisschool.
Prijs lessen
Tijdsduur
Dit project is mede mogelijk gemaakt door CultuurCompaan.
Deze scholen gingen je voor:
Direct aan de slag? Vul het contactformulier in!
Ben je geïnteresseerd in Geschiedenisles Tweede Wereldoorlog of wil je nog wat meer informatie? Stel vrijblijvend je vraag en je weet vooraf precies waar je aan toe bent. In overleg is maatwerk altijd mogelijk. Ik denk graag met je mee!