Wat is creativiteit?
- het kennen en hanteren van creatieve technieken;
- het denken buiten gebaande paden;
- nieuwe samenhangen kunnen zien;
- het durven nemen van (verantwoorde) risico’s;
- fouten kunnen zien als leermogelijkheden;
- en een ondernemende en onderzoekende houding.
Creativiteit toepassen in het onderwijs
We zijn gewend om bij creativiteit te denken aan kunst- en cultuur. Schilderen, tekenen of muziek maken. Dit is een grote misvatting. Creativiteit is niet een privilege van een bepaald vak. Het zou geïntegreerd moeten worden in alle lessen op iedere school. Ook bij een les taal of geschiedenis kun je werken aan deze vaardigheden.
Het is een feit dat onze kinderen een ander soort onderwijs nodig hebben. Ze willen niet meer woordjes stampen, maar leren vanuit de praktijk. Alle kinderen zijn nieuwsgierig en hebben per dag tal van vragen. Hoe wordt een krant gemaakt? Hoe komt een interview tot stand? Of hoe ontwikkel ik een game? In mijn creatieve lessen laat ik kinderen dit allemaal uitzoeken. Ze gaan ook zelf aan de slag als journalist of ontwikkelen een eigen krant. Ze leren om te schrijven en de juiste vragen te stellen. Ik geef niet te veel voorbeelden. Een krant kan op zoveel andere manieren gemaakt worden qua onderwerpen, inhoud en verspreiding. Ik daag kinderen uit om iets origineels te bedenken. Zo doe ik dit ook voor andere vakken.
Als kinderen nieuwsgierig zijn, leren ze vanzelf. Dit kan ook via leeftijdsgenoten en via elke bron waar ze gebruik van kunnen maken.
Als kinderen van school gaan, wil ik dat ze de kennis kunnen toepassen in de praktijk. Ik wil hen motiveren om altijd nieuwsgierig te blijven en een andere oplossing te verzinnen. Ik zie het als een groot cadeau wat scholen een kind kunnen meegeven. Het is goed wat je bedenkt. Je hoeft niet alles volgens de ”regels” te doen, maar mag een eigen draai geven aan de opdracht.
Aan de slag met creativiteit?
De eerste stap om aan de slag te gaan met creativiteit is dat je niet denkt in termen van vakken. Je kunt ook werken aan taal door een les geschiedenis. De Nederlandse spreekwoorden zijn allemaal ontstaan uit de middeleeuwen, Katholieke kerk of dagelijks leven. Dit kun je ook prima onderzoeken tijdens geschiedenis. Taalonderwijs op school moet gaan over spreken, geletterdheid en literatuur omvatten, maar hoe je dat doet? Het kan op vele manieren!
Ik daag alle docenten uit om zelf nieuwe mogelijkheden te bedenken. Wil je geinspireerd raken om taal op een andere manier vorm te geven? Mijn boeken zijn een eerste stap, omdat daar ook creatieve leskaarten bij zijn ontwikkeld.
Bronvermelding: Creatieve scholen. Sir Ken Robinson.
Liefs,
Saskia