Strips lezen in de klas. Is dat wel een goed idee?

Strips lezen. Kinderen vinden het superleuk om te doen. Het lijkt wel of er ieder jaar meer stripachtige boeken in de klas liggen. In mijn blog wil ik je een andere kijk geven op deze trend, want af en toe een strip lezen is prima. Alleen er zijn ook veel redenen om terughoudend te zijn om iedere dag een strip aan te bieden aan leerlingen. Lees mijn 5 redenen en je weet waarom.

1. Strips bevatten geen rijke teksten

Helaas is het leesniveau van Nederlandse leerlingen nog steeds dalend. We gaan razendsnel van een skihelling af. De nieuwste testresultaten (De Staat van het Onderwijs 2023 en PIRLS 2021) concluderen dat leerlingen te weinig rijke teksten lezen. Tegelijkertijd zie ik dat steeds meer kinderen strips lezen. En helaas bevatten strips geen rijke teksten. Soms hoef je amper te lezen, want het plaatje vertelt het verhaal.

2. Concentratie

Een gemiddeld stripboek bevat minder woorden dan een jeugdroman. Logisch, want het is ook een ander genre. Veel kinderen kiezen bij vrij lezen voor een strip. Ik snap het wel, want je hoeft je minder in te spannen. Je kunt tegelijkertijd met je buurman kletsen of even rond turen in de klas. We weten allemaal dat kinderen de weg van de minste weerstand kiezen. Voor een strip heb je weinig concentratie nodig, maar juist dat is superbelangrijk om te trainen. En door het lezen van jeugdromans train je je concentratiespier meer dan bij het lezen van een strip.

3. Graphic novels

Boeken als De waanzinnige boomhut en Het leven van een loser zijn populair bij kinderen. Officieel zijn het geen strips, maar graphic novels. Deze boeken zorgen voor veel leesplezier. Superfijn, maar ze verbeteren de leesvaardigheid van leerlingen niet. leerlingen lezen in sneltreinvaart de boeken uit.
Het zijn prima boeken voor leerlingen die weinig lezen. Soms ben je al blij dat een kind een boek uitleest. Alleen iedere dag een graphic novel is geen goed idee. Het maakt een groot verschil welk boek je iedere dag pakt. Ben als school kritisch op de hoeveelheid ‘weinig tekst’ boeken, want uiteindelijk wil je goede resultaten op de CITO scores en daarvoor is het beter om een boek als Avonturen in Boekenatlas of Roosendaalse kinderen in oorlogstijd te lezen. Dit zijn twee boeken met korte verhalen, maar wel met rijke teksten. Ook kun je er nog aanvullende opdrachten aan toevoegen door de gratis leskaarten.

4. Analyseren en begrijpen van het verhaal

Strips bevatten vaak geen doorlopend verhaal, maar bestaan uit losse verhaaltjes van een pagina. Het draagt niet bij aan het analyseren en begrijpen van een verhaal volgens Oakhill et al. (2015).

5. Betere lezers

Jerrim et al. (2020) heeft effect gedaan naar het lezen van verschillende tekstsoorten. Uit onderzoek blijkt dat jongeren betere lezers worden van het lezen van boeken en korte verhalen. Helaas niet door het lezen van strips.

PS ben je op zoek naar enkele rijke teksten? Kijk eens op mijn boekenpagina!

Bronvermelding:

Inspectie van het Onderwijs (2023). De Staat van het Onderwijs 2023.

Jerrim, J., & Moss, G. (2018). The link between fiction and teenagers’ reading skills: International evidence from the OECD PISA study. British Educational Research Journal. 45. 10.1002/berj.3498.

Jerrim, J., Lopez-Agudo, L., & Gutiérrez, O.. (2020). Does it matter what children read? New evidence using longitudinal census data from Spain. Oxford Review of Education. 46. 1-19. 10.1080/03054985.2020.1723516.

Ministerie van OCW (2023). Plan van aanpak monitoring en evaluatie Masterplan basisvaardigheden.

 

Liefs,

Saskia

Winkelmandje0
Er zitten geen producten in je winkelmandje!
Verder winkelen
0