Stop met deze 7 dingen in de klas
Onderwijsminister Dennis Wiersma heeft nieuwe plannen gepresenteerd om lezen en schrijven te verbeteren. Super! Samen gaan we terug naar de basis. Er wordt jaarlijks heel veel geïnvesteerd in het onderwijs, maar volgens mij is het ook belangrijk om met sommige keuzes te stoppen. Ik heb even een lijstje gemaakt waarvan ik vind dat het direct mag verdwijnen. Met deze beslissingen maken we namelijk echt het verschil! Lees hier 7 punten die niet meer terug hoeven te komen in de klas.
1. Geen saaie teksten
Taal kan zo leuk zijn. Helaas zijn in veel methodes leesteksten saai en oninteressant om te lezen. Hoe komt dit? Er zijn als schrijver heel veel woorden die je niet mag gebruiken als je een tekst voor een methode schrijft. Hierdoor zijn het teksten die niet leven en saai zijn. Een schrijver mag heel veel moeite doen om er nog iets van te maken. Het is zo zonde! Het kan ook heel leuk zijn om te lezen. Daarom schrijf ik eigen verhalen over bijvoorbeeld de geschiedenis van ons land. Ik merk dat kinderen met plezier lezen.
2. Stop met AVI-boeken
Heb je weleens een AVI boek gelezen? Ik wel. Ik snap dat het voor kinderen van groep 3 heel nuttig is. Je begint dan net te lezen, maar er zijn zoveel leukere boeken. Lees gewoon boeken en gebruik geen AVI vanaf groep 4.
3. Heel veel lezen en niet schrijven
Ik kom op scholen en daar beginnen ze iedere dag met lezen. Minimaal 30 minuten, maar schrijfonderwijs heeft geen prioriteit. Ik vind dit onbegrijpelijk. Lezen en schrijven horen bij elkaar. De tijd voor beide onderdelen hoort gelijk te zijn. Kinderen die dyslectisch zijn ontneem je heel veel plezier in taal door alleen maar met lezen bezig te zijn. Taal kan ook leuk zijn! Schrijf met een (vul)pen en investeer in schrijfonderwijs. Stop met focus op alleen lezen.
4. Minder digitaal
Er zijn steeds meer programma’s digitaal. Stop daarmee. Je kunt antwoorden ook opzoeken als je een antwoordvel hebt. Ik geloof heilig dat je beter leert als je minder digitaal bezig bent. Er zijn genoeg boeken die dit ook aantonen.
5. Omarm spellingsfouten
Hamer niet de hele dag op spellingsfouten. Dit is zeer demotiverend. Er zijn andere manieren om klassikaal spelling te herhalen. Zo geef ik veel lessen creatief schrijven. Bij deze vorm let ik niet op schrijf- en spellingsfouten. Na afloop als meerdere verhalen zijn voorgelezen is het mogelijk om bepaalde spellingsregels te herhalen. Zo leer je ook. Taal is meer dan spelling.
6. Stop met de ‘norm’
We zien in de tabel dat Pietje minder scoort dan de norm. Hij loopt achter met AVI lezen of met iets anders. Ieder kind volgt zijn eigen pad. Sommige kinderen lezen minder snel. Je kunt nog zo je best doen, maar soms is dat wat het is. Stop dan ook om te focussen op de norm. Hierdoor komt er heel veel druk bij het kind terecht. Ouders willen tenslotte wel dat de resultaten verbeteren, want zijn of haar kind mag niet teveel achter lopen. Iets minder toetsen en meldingen over resultaten komt het plezier in taal bij leerlingen ten goede.
7. Lees een kinderboek!
Leerkrachten laten kinderen 30 minuten lezen. Wat doet de juf of meester? Meestal wordt er nagekeken of worden kinderen geholpen. Lees zelf ook eens een kinderboek als het leestijd is. Zo geef je het goede voorbeeld. Waarom zou jij niet lezen en de klas wel?
PS Wist je dat ik een geweldig leuk kinderboek heb geschreven over lezen en schrijven? Het is een fantasievol boek met maar liefst acht verhalen. ‘Avonturen in Boekenatlas’ is te koop in de webshop.
Creatieve groet,
Saskia