Hoe kunnen verhalen toegepast worden in thematisch onderwijs?

Hoe interessant is onderwijs voor leerlingen vandaag de dag nog?
Een vraag die veel scholen zich afvragen. Vroeger was school de plaats waar kinderen de meeste kennis opdeden, maar informatie verschaffing en kennisverwerving is niet meer de monopoly van de school. Het thematisch onderwijs kan een manier zijn om kinderen nieuwsgierig te houden. In deze blog vertel ik hoe verhalen een bijdrage daaraan kunnen leveren aan het curriculum voor de toekomst.

Hoe gaat het nu?

Het onderwijs wordt nu nog ingedeeld in blokken. Een uur gym en een uur rekenen. Ieder uur of twee uur een ander onderdeel. Ieder kind leert anders. We weten dat kinderen dol zijn op verhalen. In verhalen komen herinneringen, verbeelding, aanwezige kennis en feiten samen.


Vertellen van verhalen is de oudste vorm van onderwijs

Een verhaal dat voorgelezen wordt lijkt vaak simpel. Als schrijver is het de kunst om je tekst zo te maken dat het lijkt of het makkelijk is geschreven, maar dat is het niet. Schijnbaar moeiteloos lees je het verhaal voor. De kinderen luisteren geboeid, aandachtig en amuseren zich. Toch is een verhaal geen losse flodder, maar bevat het een goed doodacht plan. Ieder verhaal bevat een begin, midden en eind. Ook maakt de schrijver keuzes:

  • In welk verhaal speelt het verhaal zich af?
  • Wie zijn de hoofdpersonages? Wat maken ze mee?
  • Het startpunt van het verhaal
  • Een logische volgorde van het verhaal
  • De activiteiten die gekozen worden
  • Wat is het plot van het verhaal?


Thematische verhalen. Een schatkist voor in de klas!


Ik vind het geweldig om thematisch te schrijven. Het geeft zoveel mogelijkheden. Vakanties, kinderarbeid, eetculturen, Nederland van Groningen tot Zeeland en bijvoorbeeld ziek zijn door de jaren heen. Het zijn zomaar wat thema’s waar prachtige verhalen over te vertellen zijn. Kijk eens bij mijn boeken om verhalen te lezen.

Liefs,

Saskia

Winkelmandje0
Er zitten geen producten in je winkelmandje!
Verder winkelen
0