fbpx

Hoe kunnen verhalen toegepast worden in thematisch onderwijs?

Hoe interessant is onderwijs voor leerlingen vandaag de dag nog?
Een vraag die veel scholen zich afvragen. Vroeger was school de plaats waar kinderen de meeste kennis opdeden, maar informatie verschaffing en kennisverwerving is niet meer de monopoly van de school. Het thematisch onderwijs kan een manier zijn om kinderen nieuwsgierig te houden. In deze blog vertel ik hoe verhalen een bijdrage daaraan kunnen leveren aan het curriculum voor de toekomst.

Hoe gaat het nu?

Het onderwijs wordt nu nog ingedeeld in blokken. Een uur gym en een uur rekenen. Ieder uur of twee uur een ander onderdeel. Ieder kind leert anders. We weten dat kinderen dol zijn op verhalen. In verhalen komen herinneringen, verbeelding, aanwezige kennis en feiten samen.


Vertellen van verhalen is de oudste vorm van onderwijs

Een verhaal dat voorgelezen wordt lijkt vaak simpel. Als schrijver is het de kunst om je tekst zo te maken dat het lijkt of het makkelijk is geschreven, maar dat is het niet. Schijnbaar moeiteloos lees je het verhaal voor. De kinderen luisteren geboeid, aandachtig en amuseren zich. Toch is een verhaal geen losse flodder, maar bevat het een goed doodacht plan. Ieder verhaal bevat een begin, midden en eind. Ook maakt de schrijver keuzes:

  • In welk verhaal speelt het verhaal zich af?
  • Wie zijn de hoofdpersonages? Wat maken ze mee?
  • Het startpunt van het verhaal
  • Een logische volgorde van het verhaal
  • De activiteiten die gekozen worden
  • Wat is het plot van het verhaal?

Voorbeelden van thematische verhalen

Verhalen zijn uitstekend geschikt om toe te passen in thematisch onderwijs. Hieronder een paar verhalen die geschikt zijn:

De eerste twee verhalen gaan over de Nederlandse geschiedenis. Watersnoodramp en Tweede Wereldoorlog. Het laatste verhaal gaat over pesten, maar dat ieder kind ook talenten heeft.
Een verhaal is een startpunt van een vervolg. Je kunt bij deze drie verhalen sleutelvragen stellen. Het zijn echte vragen. Bijvoorbeeld of jij in het verzet zou gaan of wat jij vindt van de Joden vervolging. Je wilt een eerlijk antwoord van de kinderen. Met een sleutelvraag daag je kinderen uit om iets te onderzoeken. Ieder kind kan een andere reactie geven. Dat is prima. Het gaat om de dialoog met elkaar. Als leraar kan het spannend zijn om een sleutelvraag te stellen. Je weet tenslotte niet wat het antwoord gaat zijn, maar het stimuleert de ontwikkeling van het kind over het thema waaraan je werkt.


Thematische verhalen. Een schatkist voor in de klas!


Ik vind het geweldig om thematisch te schrijven. Het geeft zoveel mogelijkheden. Vakanties, kinderarbeid, eetculturen, Nederland van Groningen tot Zeeland en bijvoorbeeld ziek zijn door de jaren heen. Het zijn zomaar wat thema’s waar prachtige verhalen over te vertellen zijn. Op mijn site blijf ik deze verhalen dan ook plaatsen.

Mocht je een verhaal missen op mijn site, schroom dan niet om mij een berichtje te sturen. Binnenkort kan ik leerkrachten nog beter helpen, want ik ben bezig met allemaal vernieuwingen op de site. Er komen ook lesbrieven aan!

Liefs,

Saskia

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0