Hoe komt het dat kinderen niet meer lezen?

Het zou best eens kunnen dat ze niet de juiste verhalen lezen. Kinderen op de basisschool krijgen te maken met AVI niveaus en moeten gaan AVI lezen. Als schrijver heb ik me steeds meer verdiept in de methode AVI.
Het is als schrijver een hele klus om je AVI eigen te maken. Het worden saaie teksten zonder gevoel. De zinnen mogen niet te lang zijn. Ook mag je niet alle letters gebruiken bij jonge kinderen, omdat dit moeilijk zou zijn met lezen. Je mag niet teveel details beschrijven, want dan is een verhaal niet meer geschikt en krijgt het een hogere AVI score. Ieder kind begint bij AVI-start en het laatste niveau is AVI-plus, maar zelf lees ik liever taalrijke boeken voor.

Als het erg lastig is, kun je een verhaal samen lezen. De teksten zijn levendiger. Een kind begint te lachen en wil niet meer stoppen met lezen, omdat het spannend is. Er is plezier en vaak willen kinderen het verhaal nog een keer lezen.

Natuurlijk is het belangrijk dat kinderen leren lezen. De AVI methode is daar geschikt voor. Alleen op de lange termijn prikkel je kinderen met boeiende verhalen die werkelijk raken. Niet alleen fictie, maar ook non-fictie. Lezen is een stuk moeilijker als je het doet omdat het moet of als je iets moet lezen wat niet interessant is. Ik gun ieder kind het gevoel dat je je verliest in een boek. De tijd staat even stil en je wilt weten hoe je boek afloopt. Het is niet zo moeilijk. Geef zelf het goede voorbeeld. Neem lezen iedere dag op in het lesprogramma en lees regelmatig voor. Ook bij kinderen die zelf al kunnen lezen. En kies wat vaker voor een leuk boek in plaats van AVI.

Liefs,
Saskia

Winkelmandje0
Er zitten geen producten in je winkelmandje!
Verder winkelen
0