Ga je van lezen beter schrijven?
Als schrijfster heb ik deze tip heel vaak gehoord. Lees zoveel als je kunt.
Kijk de kunst af van de grootste meesters en ontdek vervolgens je eigen stijl.
Werkt deze tip ook in het leesonderwijs?
Steve Graham heeft jarenlang onderzoek gedaan naar deze vraag. Uit zijn laatste publicatie in 2018, levert hij het bewijs dat je ook door leesonderwijs de spelling en schrijfvaardigheid van leerlingen kunt verbeteren.
Hoe komt dit?
Lezers en schrijvers putten uit dezelfde kennisbronnen. Schrijf- en leesonderwijs kun je het beste combineren. Schrijfinstructies heeft niet alleen invloed op de schrijfvaardigheid, maar ook op leesvaardigheid en tekstbegrip.
Op dit moment is ons taalonderwijs verknipt. Steve Graham laat juist zien dat deze twee begrippen bij elkaar horen. Ze kunnen niet zonder elkaar. Door leesinstructie, gingen leerlingen beter spellen en schrijven. Schrijfinstructie helpt weer bij lezen en schrijven. In de bovenbouw zijn lezen en schrijven uit elkaar gehaald. Door lees- en schrijfonderwijs meer met elkaar te verbinden, kunnen scholen de kracht vergroten.
Hoe kun je lezen en schrijven combineren?
Scholen kunnen door creatieve workshops lezen en schrijven combineren. De lessen van leerlingen worden aantrekkelijker. Leerlingen verbeteren als je beide vakken combineert. Dit kun je ook doen bij tekstbegrip. In een workshop bespreek je de keuzes van de schrijver met de leerlingen. Ze worden gedwongen om na te denken over de tekst. Kinderen leren dat schrijven een proces is van keuzes maken. Het werkt ook goed om kinderen elkaars werk na te laten kijken. Dit helpt hen ook bij tekst opbouw. Kortom: schrijfworkshops helpen bij het verbeteren van leesvaardigheid en onder andere tekstbegrip.
Graham, S., et al. (2018). Reading for writing: A metaanalysis of the impact of reading interventions on writing. Review of Educational Research, 88(2), 243-284.
Liefs,
Saskia