Dit zijn de 3 no go’s bij creatief schrijven in de klas
Steeds meer leraren laten kinderen kennismaken met creatief schrijven in de klas. Bijvoorbeeld door kinderen een verhaal af te laten schrijven of een workshop te boeken. Als je aan de slag gaat, zijn dit de 3 no go’s bij creatief schrijven in de klas. Zorg dat je deze fouten niet maakt.
1. Creatief schrijven wordt onderdeel van prestatiecultuur
Creatief schrijven hoort ontspannend te zijn. Het moet niet als een opdracht voelen. Een jong mens moet eerst kunnen groeien in een wereld die hij begrijpt voordat hij een nieuwe stap kan zetten. Het gaat mis als je kinderen teveel opdrachten meegeeft. Het maakt niet uit of een kind tien, twintig of vijftig regels heeft verzonnen. Alles wat een kind heeft bedacht is oké.
2. Punten, hoofdletters en komma’s
Het is heel goed dat kinderen interpunctie leren, maar tijdens creatief schrijven kan dit verlammend werken. Een kind is tijdens het schrijven aan het nadenken of het woord met een hoofdletter moet of niet. Het creatieve gedeelte wordt geblokkeerd met als gevolg dat er niets op papier komt. Er zijn genoeg taallessen waarin je aandacht kunt geven aan punten, hoofdletters en komma’s, maar doe dit niet tijdens creatief schrijven.
3. Creatief schrijven is geen opstel
Waar hebben we het over als we praten over creatief schrijven? Een goede vraag. Kinderen schrijven geen opstel en ook niet een literair meesterstuk. Kinderen schrijven gewoon een stukje over een voetbalkamp of over een koffer. Ieder verhaal is origineel. Leerlingen verwerken emoties en bedenken fictieve verhalen. Beoordeel verhalen dan ook niet alsof je een opstel nakijkt. Aangezien het niet gaat om het behalen van een acht of een negen, want je beloont alleen de inzet van ieder kind.
Tot slot
Je kent nu de drie no go’s bij creatief schrijven in de klas! Creatief schrijven mag geen onderdeel zijn van onze prestatiecultuur. Creatief schrijven is geen opstel en het hoeft niet foutloos. Het is juist zo fijn dat het niet fout kan zijn.
Wil je starten met creatief schrijven in de klas of een verdieping maken? Stuur mij een berichtje.
Liefs,
Saskia