De leerkuil werkt niet. Start met de leeskuil.

Ik bezoek wekelijks scholen. In iedere klas hangt een poster van de metafoor de leerkuil. De leerkuil werkt niet bij kinderen, maar de leeskuil wel.

Wat is de leerkuil?

In de leerkuil zien we wat er gebeurt als iemand iets nieuws gaat leren.
Kinderen beginnen vaak enthousiast aan iets nieuws, maar dan plots lukt het niet meer. Ze ervaren namelijk dat het nog niet zo makkelijk is. Uiteindelijk leren ze dat doorzetten goed is en dat het normaal is dat je het niet direct kunt. In een leerproces maak je kleine stapjes naar boven, waarbij je uiteindelijk boven het startmoment uitkomt. Vervolgens ben je trots op wat je hebt geleerd. Bij ieder kind verloopt de snelheid van de leerkuil verschillend.

Wil je meer weten over de leerkuil? Bekijk dit filmpje waarin James Nottingham het proces uitlegt.

Ik kies voor de leeskuil

De leerkuil is prima om te gebruiken, maar zelf kies ik voor de leeskuil.
Ik vind het belangrijk dat een kind het leert te begrijpen aan de hand van verhalen. Vervolgens kan hij het zelf gaan toepassen door te schrijven.

Wat is de leeskuil?

Ik vertel in een les creatief schrijven altijd dat een hoofdpersonage in een boek iets moet overwinnen. 

Neem Alfabet uit mijn boek Avonturen in Boekenatlas. Hij wil graag gelezen worden en naar het land Boekenatlas. Zijn vriendje Klinker wil niet mee. Alfabet wil wel. Hij gaat, maar dan slaat de twijfel toe. Hij weet niet of het hem ooit gaat lukken om in Boekenatlas te komen.

Alfabet moet heel veel inzet tonen. Uiteindelijk lukt het hem om zijn droom te realiseren.

Creatief schrijven en de leeskuil

Ik heb aan kinderen de leeskuil uitgelegd, maar nu gaan ze zelf aan de slag. Ieder kind gaat creatief schrijven. Dit betekent dat ze zelf een verhaal gaan schrijven zonder hulpmiddelen. Schrijven met pen en papier en zelf iets bedenken. Voor veel kinderen is dit best lastig. Bij creatief schrijven heeft ieder kind een moment dat het even niet lukt. Sommige kinderen hebben moeite met het begin en sommigen schrijven een verhaal van vijf zinnen. Zij hebben gekozen voor de makkelijke route.

Ik vertel hen dat ze al op de goede weg zijn, maar dat ze het de hoofdpersoon nog wel wat moeilijker mogen maken. Het echte leerproces begint dan. Ik hoor gezucht en zie de frustratie, maar uiteindelijk lukt het en schrijven ze meestal een blad vol.

Zo laat ik kinderen de leeskuil zelf ontdekken en voelen.

Het voordeel van deze vorm is dat het minder bedreigend voelt. Als ik een kind wijs op de leerkuil dan kan het schrikken, want ik doe iets niet goed. In een les grijp ik steeds terug naar de leeskuil. Ik vertel dan dat het Alfabet ook niet meteen lukte, maar dat hij heeft doorgezet. 

Wil jij starten met de leeskuil?

In mijn boek Avonturen in Boekenatlas staan 8 verhalen die allemaal gaan over lezen en schrijven, waarbij de hoofdpersoon steeds iets moet overwinnen. 

Liefs,

Saskia

Winkelmandje0
Er zitten geen producten in je winkelmandje!
Verder winkelen
0