fbpx

Creatieve oplossingen voor lerarentekort

Het lerarentekort neemt toe. Daarmee zien we ook meer kansenongelijkheid in het onderwijs. Het lerarentekort vormt een grote maatschappelijke uitdaging. Dit blijkt ook uit het recente rapport De Staat van het Onderwijs. 

Ik geloof dat creatieve oplossingen nodig zijn. En laat dat nou net een talent van mij zijn om anders naar situaties te kijken. Ik zie een probleem, maar vooral ook heel veel mogelijkheden! Als schrijfster kom ik op veel scholen en heb ik verschillende programma’s ontwikkeld op het gebied van taal. Denk aan kinderkrant maken, radio maken, creatief schrijven, geschiedenisles en bijvoorbeeld het leren van spreekwoorden.

Wat te doen als een leerkracht ziek is?

Schrijfster Saskia is in staat om een hele dag creatief bezig te zijn met een klas. Is een leerkracht plotseling ziek? Geen enkel probleem. Ik kan invallen en doe dit ook regelmatig voor Qrabbl.

Schrijfster Saskia verlicht werkdruk bij lerarentekort

Naast het feit dat je als school geconfronteerd wordt met een zieke collega, is er ook sprake van een te hoge werkdruk in het onderwijs. Schrijfster Saskia helpt om de werkdruk bij collega’s te verlichten. Zo geef ik speciale taallessen op scholen, zodat leerkrachten meer tijd over houden om andere dingen te doen. Dit kan zowel een korte als een lange periode. Alles is mogelijk!

Waarom kiezen voor schrijfster Saskia?

Ik kom uit een onderwijsgezin. De appel valt dan ook niet ver van de boom. Daarnaast wil ik de kinderen drie dingen meegeven. Ik geloof niet dat je per se leekracht hoeft te zijn om dit door te geven:

1. Inspiratie. Vanuit mijn eigen enthousiasme wil ik kinderen mijn liefde voor taal meegeven. Ik kan kinderen inspireren om de tofste verhalen te bedenken. Ik hoef geen toneel te spelen, want dit is wie ik ben.

2. Zelfvertrouwen. Steeds meer leerlingen zijn bang om fouten te maken. In mijn lessen werk ik aan het zelfvertrouwen, want je kunt niets fout doen. Als leerlingen een verhaal hebben geschreven, lees ik na afloop alle verhalen. Pas in de volgende les nemen we de spellingregels klassikaal door. Ik doe dingen anders om het creatieve proces niet te verstoren.

3. Creativiteit. Alle leerlingen mogen experimenteren. Ze mogen vragen stellen en onderzoeken om op een originele manier na te denken. En ja, dit kan ook bij taal, geschiedenis en aardrijkskunde.

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Neem contact met mij op voor de mogelijkheden of bekijk de verschillende programma’s die ik aanbied. Maatwerk is altijd mogelijk!

Liefs,

Saskia

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0