7 tips om zelfvertrouwen bij kind te vergroten

Wat als blijkt dat je kind een laag zelfbeeld heeft en niet lekker in zijn vel zit? Elke ouder of leerkracht wil dat een kind gelukkig is. Maar om dit voor elkaar te krijgen gaat niet vanzelf. In mijn blog deel ik 7 creatieve tips om op te voeden tot zelfvertrouwen, zodat een kind met vertrouwen in het leven staat.

1. Lever geen kritiek

Als kind heb ik het veelvuldig meegemaakt en helaas gebeurt het nog steeds. Opmerkingen als ‘Ze is niet zo getalenteerd’ of de tekening is een hoop gekras. Ik geloof dat ieder kind een kunstenaar is, maar de kunst is er ook een te blijven als je volwassen bent. Dit zei Pablo Picasso en daar ben ik het helemaal mee eens. Een kind is op  ontdekking en is bezig om zijn eigen creatieve vorm te ontwikkelen. Je tekent niet meteen een stripfiguur of schrijft direct een waanzinnig verhaal van een heel kantje. Het begint met plezier en slechts twee zinnen. Alles wat een kind maakt is goed, want zonder de mindere werkjes van alle kunstenaars in deze wereld zouden we nu niet kunnen genieten van hun mooie creaties. Lever geen kritiek, maar prijs dat het kind goed bezig is of dat je ziet dat het plezier heeft gehad. Zo blijft de kunstenaar in het kind leven en juist dat is essentieel om later mooier werk te maken.

2. Negatieve overtuigingen

Veel kinderen lopen rond met negatieve overtuigingen. Zo kun je als kunstenaar je geld niet verdienenen of moet je een heel bijzonder talent hebben om schrijver, schilder of tekenaar te worden. Dit klopt niet. Het is heel goed mogelijk om gelukkig te zijn in de liefde en kunstenaar te zijn. Of financieel succesvol te zijn en kunstenaar. Iedere keer als een kind zegt: ‘Ik kan dit niet. Ik vind het moeilijk of ik kan niet zo mooi tekenen’ dan zeg je dat het kind het wel kan! En kijk als volwassene ook naar je eigen overtuigingen. Zo is goed kunnen spellen bijvoorbeeld geen vereiste om kinderboeken te schrijven. Het kan helpen als je er goed in bent, maar er zijn genoeg manieren om toch kinderboeken te schrijven. We hebben computers met spellingcontroles en redigeerders. Het zijn allemaal angsten om maar niet creatief bezig te zijn, maar zolang je er niet tegenin gaat blijft de blokkade intact en zul je niet gaan tekenen of schilderen. Je kunt meer over mijn werkwijze lezen op deze pagina.

3. Stimuleer dromen

Ieder kind heeft voeding nodig om een kunstenaar te kunnen zijn. Dit betekent dat positiviteit enorm werkt! Vertel kinderen over voorbeelden van volwassenen die het wel is gelukt. Zo is J.K. Rowling twaalf keer afgewezen met haar eerste Harry Potter boek, Steen der wijzen, maar is ze nu een gevierd schrijver. Nodig een schrijver uit in de klas. Bij mij ging het ook allemaal niet vanzelf. Ik wist niet eens dat ik schrijver kon worden. Ik had wel de droom, maar dacht dat het niet voor mij was weggelegd. Stimuleer een kind om te dromen dat het wel kan! Stapje voor stapje. Onthoud dat je niet direct kan leren lopen, maar dat je begint met kruipen. Daarna volgen kleine stapjes. Steeds een stapje erbij totdat je een eerste schilderij, tekening of verhaal schrijft.

4. Het hoeft niet perfect

Alles perfect doen is ontzettend vermoeiend, want wat is eigenlijk perfect?
In mijn lesprogramma’s focus ik op plezier en het stimuleren van verbeeldingskracht. Dit betekent dat ik kinderen geen giraf laat opzoeken op een chromebook, maar stimuleer dat ze er zelf een mogen bedenken. Het kan gebeuren dat een giraf een heel korte nek heeft of juist maar drie poten. Dat is allemaal prima. Het is jouw giraf. En in het wild zijn alle bomen ook verschillend. Idem als giraffen.

5. Vergelijk niet met een ander

Over het algemeen oordelen kinderen met weinig zelfvertrouwen keihard over zichzelf. Ook op school wordt veel vergeleken. Kinderen kijken wie het langste verhaal heeft of de mooiste plaatjes. Leer kinderen dat iedereen anders is. Het zou saai zijn als we 30 precies dezelfde verhalen in de klas zouden horen. Juist, omdat ieder kind anders naar de wereld kijkt hebben we mooie verhalen. Jouw verhaal mag er ook zijn! Stop met vergelijken met een ander.

6. Focus niet op resultaat

Waarom zou je punten geven voor een verhaal? Ik zou direct in de stress schieten en kiezen voor de veilige opties, want dan haal ik een goed punt. Als ik risico neem en iets nieuws probeer in een verhaal dan haal ik misschien wel een onvoldoende. In mijn hoofd geeft het stress en ook bij kinderen. Focus niet op resultaat en geef geen punten. Zo krijg je tenminste authentieke werkjes.

7. Lees boeken over zelfvertrouwen

In kinderboeken moet de hoofdpersoon vaak iets overwinnen. Dit is ook het geval bij het verhaal ‘Novelle wil schrijver worden’ en ‘Het magische boek Zandina’. Dit zijn twee verhalen uit mijn boek ‘Avonturen in Boekenatlas’. In beide gevallen moet de hoofdpersoon het veilige verlaten om verder te komen in het leven. In het begin vinden ze dit doodeng, want zo denkt Novelle dat ze geen schrijver kan worden en Noralie wil altijd tappen, maar daarvoor moet ze wel naar het magische boek Zandina en de sidderende slangen verslaan. Boeken kunnen kinderen het gevoel geven dat ook zij tot meer in staat zijn. En juist daarom is het goed om deze boeken te lenen, zodat het zelfvertrouwen van kinderen groeit.

PS in het boek Avonturen in Boekenatlas kun je maar liefst 8 verhalen lezen. Veel verhalen gaan over het vergroten van zelfvertrouwen en het overwinnen van je angsten. Het boek is voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Bestel het boek direct.

Creatieve groet,
Saskia van den Brand

Winkelmandje0
Er zitten geen producten in je winkelmandje!
Verder winkelen
0