5 redenen om vaker te schrijven met kinderen.
Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.
1. Concentratie bij kinderen neemt af.
Dit blijkt uit een onderzoek van The National Commission For Protection of Child Rights.
Zelf zie ik dit in mijn lessen terug. De uitleg moet korter zijn, want de spanningsboog van kinderen neemt af. Dit komt onder andere doordat kinderen steeds jonger een smartphone hebben. Nederlandse jongeren brengen gemiddeld ongeveer zes uur per dag door op hun mobiele telefoon, waarvan tweeënhalfuur op social media. Je kunt hier het rapport lezen.
Concentratie bij kinderen kan toenemen als je letterlijk minder werkt met schermpjes.
Mijn ervaring is dat schrijven met pen en papier ervoor zorgt dat kinderen zich weer leren te focussen. Je hebt geen afleiding van beelden. Het hoofd van kinderen wordt rustig, doordat ze steeds dezelfde bewegingen maken. Schrijven op de computer is niet hetzelfde als schrijven met pen en papier. Kinderen worden met de computer opnieuw blootgesteld aan schermpjes en prikkels. Daarom is schrijven met de hand zo belangrijk.
2. Taal creëert jouw realiteit
Deepak Chopra heeft ooit gezegd dat woorden een krachtige invloed hebben. Als je denkt, denk je in een beperkt aantal woorden. Als je schrijft, gebruik je ook alleen de woorden die je kent. Alles begint bij je gedachten. Emoties worden opgeroepen door je gedachten. Schrijven geeft inzicht in je gedachten en emoties. Als je vaker schrijft, kun je je gedachten vervangen door gedachten die veel beter passen bij wie je bent. Schrijft een kind verhalen over een jongetje dat niets kan? Dan komt dit voort uit zijn eigen overtuiging. Schrijven met de hand is als een spiegel. Je krijgt te zien wat er in het kind leeft. Als leerkracht kun je dit meenemen en bij kinderen werken aan positieve verhalen. Kijk eens naar de woorden die een kind schrijft. Als een kind schrijft: ik ben dom, dan wordt dat zijn realiteit. Als een kind schrijft ik ben krachtig, dan wordt dat zijn realiteit.
3. Je bent uniek
Een handschrift van een kind is uniek. Je handschrift is een weerspiegeling van wie jij bent. Door de tijd heen kan het handschrift veranderen.
Ik heb duizenden handschriften van kinderen gezien. De kinderen ken ik niet, maar toch kan ik veel aan het handschrift aflezen.
Schrijft een kind klein of groot? Kinderen die klein schrijven zijn meestal verlegen. Ze werken geconcentreerd en zorgvuldig. Schrijven kinderen groot dan willen ze zich laten zien. Het zijn kinderen die houden van aandacht en zijn vaak sociaal. Ook zie ik sommige kinderen leuke versieringen maken op de pagina’s of in de letters. Ze zijn artistiek en willen graag iets net anders doen. Ze zijn nieuwsgierig en kleuren graag buiten de lijntjes. Zo kun je nog verdergaan en kijken naar het tempo van schrijven. Als je traag schrijft, dan wil je het goed doen. Je bent georganiseerd en werkt methodisch. Snelle schrijvers willen snel klaar zijn en zijn ongeduldig.
Bestel Red de elementen nu!
In het boek Red de elementen lees je elf verhalen over klimaatverandering. Ga mee op avontuur en lees over Water, Vuur, Aarde en Lucht. Het is een hoopvol boek, dat vooral laat zien hoe mooi de aarde is.
4. Angst voor het witte blad
In ieder klas zitten kinderen die angst hebben voor de leegte en het witte blad.
Als je schrijft begin je letterlijk met een lege bladzijde. Niemand kan voor jou bepalen hoe je verhaal eruit kan zien. Voor kinderen is het goed om dit te oefenen. Ieder kind is zijn eigen architect van zijn leven. Het is aan jou hoe je je leven vormgeeft. Laat je je leven bepalen door een ander of kies jezelf hoe het leven vorm krijgt? Kinderen en volwassenen kunnen stemmen van angst krijgen. Ik leg uit dat alles er mag zijn. Het lege vel bruist van de mogelijkheden. Voor kinderen is het een goede manier om te leren dat ze zelf architect zijn. Soms betekent dit dat de eerste keer er slechts twee zinnen op papier staan. Dat zijn twee zinnen die van jou zijn!
Natuurlijk help ik kinderen weleens een handje door voorzetten te geven. Beginzinnen of mogelijkheden om een verhaal verder te brengen. Alleen er komt een moment dat ieder kind in zijn eigen schatkamer mag graven. Er zijn genoeg mogelijkheden als je moed hebt om het op te schrijven.
5. Volhouden is de kunst
In het leven willen we direct ergens goed in zijn. Dat kan niet. Je moet oefenen. Aan kinderen leg ik uit dat hoofdpersonen het lastig krijgen. Een verhaal waarin geen problemen ontstaan is saai.
Een diamant vinden moet niet in één keer lukken. Je vindt misschien een diamant, maar dan wordt je buit in de nacht gestolen door een dief. Of je raakt een kostbare diamant onderweg kwijt. Er ontstaan allemaal obstakels, voordat je bij de overwinning komt.
Zo is het ook met schrijven. Je moet meters maken om er beter in te worden.
We zijn allemaal kunstenaars, maar we moeten eerst een slechte kunstenaar durven zijn. Dat kan alleen als je begint en oefent. Zo is het met schrijven, schilderen en tekenen. Schrijven is zo leuk, omdat je steeds beter zult worden. Het enige wat je moet doen is beginnen.
In deze blog heb ik je vijf redenen gegeven om vaker te schrijven. Het laatste wat ik nog wil vertellen is dat lezen en schrijven bij elkaar horen. Als je veel leest dan kun je makkelijker schrijven. Lezen en schrijven versterken elkaar. Zelf schrijven kan interesse opwekken om andere boeken te gaan lezen. Als je op zoek bent naar nieuwe boeken voor in de klas? Mijn boek Red de elementen bevat 11 losse verhalen over klimaatverandering en er zijn creatieve opdrachten toegevoegd om je creativiteit te ontdekken. Je kunt het boek op mijn site bestellen.
PS: eerder verscheen dit artikel op de website van Tip onderwijs. Hier blog ik regelmatig voor. Je kunt meer artikelen vinden op de auteurspagina.