5 fouten die je bij vrij lezen in de klas nooit meer gaat maken.
Als leraar heb je natuurlijk iedere dag een kwartier of half uur vrij lezen in de planning opgenomen. Je weet op die manier zeker dat kinderen geprikkeld worden om te blijven lezen. Kinderen die plezier beleven aan lezen, blijven dit ook doen. Leerkracht zijn is ontzettend leuk, maar ook een lastig beroep. Je kunt niet even een handleiding erbij pakken en een foutje is dan ook snel gemaakt. In deze blog heb ik de 5 meest voorkomende fouten die gemaakt worden bij vrij lezen in de klas op een rijtje gezet. Gelukkig ga jij deze fouten nooit meer maken!
1. Nakijken tijdens het vrij lezen
Kinderen zijn aan het vrij lezen. Het is muisstil in de klas. Je hebt mooi de tijd om een proefwerk van de kinderen na te kijken. Heerlijk, want dan hoef je dit vanavond niet meer te doen.
Als leraar hoor je het goede voorbeeld te geven. Onder het lezen kijken kinderen af en toe naar hun leraar. En wat zien de kinderen? De juf of meester leest zelf niet! Als je kinderen wilt laten lezen, is het belangrijk dat je ook zelf leest. Pak zelf ook een boek en lees met de kinderen mee. Je zult merken dat het veel rustiger is als je meeleest dan gaat nakijken. Kinderen willen je nu niet storen. Het proefwerk komt later wel.
2. Kinderen moeten netjes op hun stoel zitten
Hoe lees je zelf het liefst een boek? Grote kans dat dit in de zon is op een ligstoel. Of onderuit gezakt op de bank.
Het maakt bij vrij lezen niet uit of kinderen in klas zitten of liggen, als ze maar lezen. Corrigeer dan ook niet op houding. Het gaat om het stimuleren van leesplezier. Wil je zelf leuke verhalen lezen in de klas? Kijk eens op mijn boeken pagina.
3. Lees je nu alweer een boek van Paul van Loon?
Bij vrij lezen is het de bedoeling dat ieder kind zelf een boek, tijdschrift of krant mag kiezen. Sommige kinderen hebben een favoriete schrijver. Het is niet aan jou als leraar om daar een oordeel over te geven. Ieder kind heeft een andere smaak. Geef een leerling een compliment en laat het daarbij!
4. Vertel kinderen hoe je een boek kiest
Het kan voor kinderen moeilijk zijn om een boek te kiezen. Leerlingen vinden het fijn om geholpen te worden. Vertel kinderen hoe je een boek kiest. Bekijk de omslag, lees de achterkant hardop voor, lees de eerste alinea en vertel leerlingen waarom je dit boek wel of niet zou kiezen. Vraag kinderen ook waarom ze niet kunnen kiezen en waarin ze geïnteresseerd zijn.
5. Mijn boek is uit!
Als leerlingen een boek uit hebben, dan ben je natuurlijk hartstikke blij. Laat je de kinderen meteen naar de boekenkast rennen? Mijn tip is om kinderen aan elkaar te laten vertellen wat ze hebben gelezen. Laat hen er een tekening of mindmap bij maken. Kinderen vinden dat leuk, en zo weet jij als leraar meteen of ze het boek echt hebben gelezen en wat ze is bijgebleven.
Liefs,
Saskia